Hospitaleren, het zit er bina op - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Henk en Henk B en ORK - WaarBenJij.nu Hospitaleren, het zit er bina op - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Henk en Henk B en ORK - WaarBenJij.nu

Hospitaleren, het zit er bina op

Blijf op de hoogte en volg Henk en Henk

13 September 2016 | Spanje, Roncesvalles

Het is nu dinsdagavond 9 uur en het regent. Het weer is omgeslagen en van 28 gr. gisteren zijn de verwachtingen dat het de rest van de week nat blijft met temperaturen die overdag dalen naar 10-12 gr. Wat een contrast met het weer van de afgelopen week.
De pelgrims kwamen verkleumd en kletsnat binnen mede door de harde wind op de berg op 1400 meter. Ondanks deze barre omstandigheden vandaag toch bijna 300 pelgrims. We hadden minder pelgrims verwacht na de dalende aantallen van zondag en maandag (ca. 275).

Vanmorgen na de schoonmaak hebben Henk en ik de start van onze fietstocht verkend. De eerste 5 km is behoorlijk klimmen, van 900 naar 1250 meter. De afstand naar Irun waar de camino del norte begint is ruim 100 km met 900 hoogte meters klimmen en 1800 hoogtemeters dalen.

We hebben besloten om vrijdagmorgen na de overdracht van onze werkzaamheden aan de volgende groep hospitalero's op weg te gaan naar Irun. Hoever we vrijdag komen zien we wel.
Vandaag hebben we ook onze traditionele groepsfoto gemaakt en geconstateerd dat we een super team zijn dat uitstekend samenwerkt.

Vermeldenswaardig is nog een pelgrim die met een groot houten kruis van St. Jean Pied de Port naar Roncesvalles was gelopen. Hij had in St. Jean de ingeving gekregen om een kruis te maken. De betekenis hiervan zou hem onderweg naar Santiago wel duidelijk worden verwacht hij. Op het kruis hadden pelgrims motiverende teksten geschreven.

Ondertussen is het bijna 10 uur en gaan we gezamenlijk de bijzonderheden van vandaag bespreken onder het genot van een lekker glas wijn, bier of pacharan.

• 13 September 2016 - 22:27

Herman:

Beste ORK en Henk,
    Fantastisch wat jullie weer gedaan hebben. En een goede fietsuitdaging gewenst. Mooie verhalen. Hartelijke groet, Herman.

• 14 September 2016 - 13:29

Gerrie:

Hallo H En H wat gaat de tijd snel,in die 2 weken hebben jullie weer heel veel meegemaakt.Fijn dat jullie zo,n geolied team hebben.En nu nog een grotere klus klaren.ik wens jullie heel veel fietsplezier,goed weer ,en heel veel succes. Liefs van mij .

• 14 September 2016 - 13:57

Angela:

Nog even werken en genieten van jullie tijd als Hospitaleros!