Hospitaleren in Roncesvalles - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Henk en Henk B en ORK - WaarBenJij.nu Hospitaleren in Roncesvalles - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Henk en Henk B en ORK - WaarBenJij.nu

Hospitaleren in Roncesvalles

Blijf op de hoogte en volg Henk en Henk

07 September 2016 | Spanje, Roncesvalles

Roncesvalles voelt heel vertrouwd, net thuiskomen. Begin september is wel de drukste periode van het jaar. Afgelopen vrijdag gelijk al volle bak, 399 pelgrims! We moesten na 20:30 uur de pelgrims doorsturen naar de volgende herbergen. We regelden dan wel een taxi voor ze. Zaterdagavond, na onze gezamenlijke borrel, kwam ik op weg naar het campamento, waar ik nu slaap, 5 dodelijk vermoeide pelgrims tegen op zoek naar een slaapplaats. Het was 23:30 en ze hadden elkaar onderweg ontmoet en in het pikkedonker de berg afgekomen. Een Roemeense jongen, 3 Poolse dames en een Spaans echtpaar. Gelukkig waren er nog voldoende slaapplaatsen. De 3 dames noemden de Roemeense jongeman hun beschermengel gestuurd door St. Jacobus, zonder hem hadden ze de herberg niet gevonden. En toevallig? trof ik hun op weg naar het Campamento, dat zo'n 300 meter van het klooster ligt. Het Campamento is de plek waar 17 cabines en containers staan en waar, onder zeer primitieve omstandigheden, overnachten mogelijk is.
Vannacht voor het eerst lekker geslapen al was het wel kort. Door de late pelgrims lag ik pas om half één in bed en om 6 uur vanmorgen weer aan de bak.
We hebben een geweldig team, dat goed voor elkaar en de pelgrims zorgen.

Zondag, maandag en dinsdag rond de 350 pelgrims die soms meer dan 1 uur in de rij moeten staan voor de registratie en toewijzing van een bed. Doordat we al voor het derde jaar met hetzelfde team deze klus doen kunnen we de pelgrims goed met raad en daad bijstaan.

Dinsdagavond rond 20:00 uur viel de waterdruk weg in Roncesvalles en hebben we uiteindelijk de douches en toiletten moeten sluiten. Om 11 uur 's avonds kwam er weer water uit de kraan en in het Campamento, waar zo'n 80 pelgrims overnachten eerst de volgende dag om 12:00 uur. Het was goed om ons weer eens te realiseren hoe normaal we het vinden dat er water uit de kraan komt en wat het betekent als 350 pelgrims enkele uren verstoken zijn van water.

Vandaag, woensdag weer 320 pelgrims die onder een strak blauwe lucht de steile berghelling afkwamen. Het was vandaag bloedheet, 28 graden en vrijwel geen wind. Volgens de verwachting zijn de komende dagen minder stabiel met 50% kans op regen en onweersbuien.

• 07 September 2016 - 22:06

Gerrie:

Hai ,Hai
    Zo te zien gaat het goed bij jullie,lekker gezellig samen tafelen.En die EZEl van wie is die,
    is dat jullie,s pakezel??Het zal jammer zijn als het begint te regenen,maar ja daar kun je niks aan doen.
    Lieve Henk we denken aan je .

Liefs Gerrie

• 07 September 2016 - 22:34

Ineke :

het ziet er weer heel gezellig uit, fijn dat jullie zo'n goed en gezellig team zijn. Ondanks de drukke werkzaamheden toch genieten.
    Slaap lekker, liefs Ineke, groetjes van Toon.

• 08 September 2016 - 09:35

Sibilla:

Leuke foto 's .en gezellig lekker samen zijn .

Op naar de volgende dag ,weer ruim 300 mensen en hopelijk dat er leiding kapot gaat .
    Fijn genieten ,en ja Het Is Hard werken .
    Groeten van mij aan H&H en de anderen .

• 08 September 2016 - 16:47

Herman:

Beste ORK, wat geweldig dat je (jullie) dit weer ondernemen. Ondanks de vele pelgrims: genieten. Hartelijke groeten, ook van Nellie, Herman.